Barnevernet: Hvorfor er det så mye motstridende ”Fakta”?
Dette med å finne ”Fakta” om barnevernet og deres arbeidsmetoder kan være en ganske forvirrende prosess. Det virker som man enten finner anti-barnevernere som driver med skremsel og overdriving, eller selektive barnevernstilhengere som fremhever mangler hos motstanderne der de kan, og unngår resten. – Men heldigvis finnes det folk med erfaring og ting som kan sies sikkert, og det er derfor mulig å gjøre seg en informert mening om barnevernet uten å oppleve barnevernet selv.
I dette innlegget skal jeg prøve å samle det som er av udiskutable fakta om de vanligste feilene barnevernet gjør, som saksbehandlingsfeil, tjenesteforsømmelse, og missbruk av begrepet ”barnas beste”, samt litt løst om det som er uklart. Men mitt mål er ikke å overbevise dere om at barnevernet bør nedlegges, som er noe av troverdighetsproblemet til anti-barnevernerne. Jeg ønsker bare å informere, hva dere gjør med infoen er opp til enhver.
I alle samfunnslag og yrkesgrupper finner vi mennesker som ikke legger vekt på at en sak alltid har to sider. – Dette ser vi ganske klart i enkelte barnevernssaker, der barnevernets ”inntreden” i familien starter med en såkalt bekymringsmelding.
Noen er tilsynelatende bekymret, og kontakter barnevernet. Denne kontakten resulterer gjerne i en såkalt bekymringsmelding som barnevernet er pliktig å vurdere, og eventuelt undersøke nærmere..
- Problemet med disse sakene er at barnevernet verken forstår eller godtar at det som påstås om barns omsorgssituasjon noen ganger kan bygge på missforståelser, mangel på kunnskap eller rykter melderen har hørt på bygda.. Barnevernet nekter også å godta at en bekymringsmelding kan være motivert av sjalusi og hevn..
Dette er mine erfaringer, etter møte med det praktiske barnevernet;
Bakgrunnen for barnevernets ”inntreden” i familien vår er en ”anonym” melding som etter hvert har vist seg å komme fra min kones niese. Denne niesen påstår i samtale med barnevernet at vi skal være rusmissbrukere og at barna lider under vårt angivelige rusmissbruk..
-
Barnevernet er ikke kildekritisk når de mottar en bekymringsmelding
- Barnevernet begår saksbehandlingsfeil i undersøkelsesfasen
- Barnevernet begår saksbehandlingsfeil i beslutningsprosessen
- Barnevernet er skyldig i brudd på Norsk straffelov og tjenesteforsømmelse
- Barnevernet missbruker begrepet ”barnas beste”
- Barnevernet oppfordrer feige mennesker til å levere anonyme bekymringsmeldinger
Da vi i november 2005 ble konfrontert med påstandene valgte vi å samarbeide med barnevernet for å avklare det vi ser på som svært alvorlige anklager. Barnevernet utarbeidet tiltaksplan for undersøkelsen. – I denne sammenheng godkjente vi innhenting av opplysninger fra skole og barnehage. Barnevernet mente også at det var nødvendig med to hjemmebesøk for å ”oppklare” saken. – Vi ønsket som sagt å avklare de faktiske forhold, og ønsket derfor barnevernet hjertelig velkommen hjem til oss. Dette skulle imidlertid senere vise seg å være både naivt og lite hensiktsmessig for vår sak..
All baksnakking er feigt og uttrykk for at vi ikke tør å komme med kritikk direkte til den det gjelder. Som er det eneste riktige. Det er fair, det gir mulighet for oppklaring, ikke minst fordi mange rykter og mye kritikk kommer av misforståelser. Det begås mange sosiale drap i dette landet. – Norge styres i mange sammenhenger av janteloven, en lov som forteller oss hvor lite verd vi er. Janteloven baksnakker oss hele tiden, selv om den er basert på løgn, så lar vi oss påvirke av den.
· Barnevernet behandler foreldre respektløst og viser manglende samarbeidsvilje
Barnevernet burde hatt gode sosial kjøreregler, blant annet absolutt forbud mot subjektive meninger og baksnakking.. – Dette ville skape økt sosial tillit og rom for utvikling. Barnevernet bør etter min mening fratas den usynlige moralske makten de har i dag.
Etter å ha møtt det praktiske barnevernet sitter jeg igjen med en følelse av at det stilles store krav til foreldre og gis lite gjenytelse. Barnevernet synes i praksis å være gitt rettigheter uten plikter. Mitt inntrykk er også at kunnskap om psykologiske reaksjoner hos menneskene saken berører er fraværende. Saksbehandlerne synes også å mangle kunnskap om lovgivningen, og gjeldende retningslinjer fra Barne- og likestillingsdepartementet.
”Jeg håper dette vil stimulere til debatt om dagens vilkår for psykologisk modning hos den enkelte saksbehandler i barnevernet. – Og moralen er: Debatten burde angå oss alle”.
Barne- og likestillingsdepartementet må ikke bare fokusere på at barnevernet i mange saker burde gripe inn tidligere. De må også se på interne rutiner, og andre forhold som kan bidra til økt tillit blant folk. Det må fokuseres på saksbehandlernes psykologiske utvikling, og kunnskapsheving. Politikerne må også sørge for at saksbehandlerne evner å foreta en omfattende kildekritisk vurdering i enkeltsaker.
Det er langt flere enn de som går ut i media, som opplever møte med barnevernet som overtramp fra det offentlige. Det dreier seg ikke bare om omsorgsovertakelse, og det er ikke alle som går til media, eller legger saksbehandlerens navn ut på Internett. Dette på tross av at man kanskje har tenkt tanken underveis. Det finnes mengder med eksempler, og hvis man er villig til å sette dette i system, vil man se at kritikken ikke bare er preget av bitterhet, og hevngjerrighet fra foreldre som er fratatt omsorgen for sine barn. De aller fleste foreldre er nemlig minst like opptatt av barnas beste, som barnevernet, og velger derfor å ikke lage oppstyr, selv om man føler seg urettferdig behandlet av systemet.
Å leve med de anklagene som ofte kommer til utrykk i bekymringsmeldinger, og som fører til sak i barnevernet er utvilsomt vanskelig. Og for de fleste som på uriktig grunnlag er meldt til barnevernet er det uvirkelig at noe slikt kan skje Det verst tenkelige mennesker kan oppleve, er nemlig å bli beskyldt for overgrep, eller omsorgssvikt overfor egne barn.
Det dreier seg i disse sakene, ikke om taushetsplikt, men om manglende mulighet, eller vilje til å sette seg inn i lover og forskrifter som gir rettigheter til de involverte parter. Det er ikke vanskelig å se flere grunner til at det er slik. Men dette er ikke noe unnskyldning for at ”galskapen” skal fortsette. – Budskapet fra departementet er uklart, man oppfordrer folk til å melde fra tidligere, men man kommer ikke med noe veiledning for når man skal melde fra. Dette overlater man til folk selv å vurdere, og da sier det seg selv at det blir levert mange bekymringsmeldinger som ikke har noe med virkeligheten å gjøre.
Dette må man gjøre noe med. Bare på denne måten kan man vinne folkets tillit. – Omsorgssvikt er heller ikke klart definert. Hva er for mye, og hva er for lite stimulering av barn. Hva kan vi gjøre, og hva kan vi ikke gjøre når vi skal sette grenser for barna etc. Spørsmålene er mange, og de kommer ikke fordi folk har dårlig omsorgsevne, eller mangler evne til å oppdra barn. Barnevernet kan heller ikke svare på disse spørsmålene..
Derfor leter de ofte etter ”feil og mangler” som kan brukes, der det kanskje i utgangspunktet ikke var grunnlag for å gripe inn.

Ingen kommentarer In " All baksnakking er feigt og uttrykk for at du ikke t "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
mai 16th 2006 at 1:26 am
Du skriver:
“Men mitt mål er ikke å overbevise dere om at barnevernet bør nedlegges, som er noe av troverdighetsproblemet til anti-barnevernerne. Jeg ønsker bare å informere, hva dere gjør med infoen er opp til enhver.”
All den tid barn får det verre når det såkalte barnevernet blandes inn, så har ikke barnevernet noen som helst eksistensberettigelse.
Man trenger ikke forholde seg til mytene om barnevernets nødvendighet. Å forholde seg til myter er bare dumt om man går til en langsiktig kamp mot mytene, mytesprederne og overgriperne.
Da informerer man heller om virkligheten.
En ny organisasjon med en ny kultur kunne vert startet med _klare_ instrukser for problemstillinger de skulle håndtere.
Eventuelt kunne politiet fått ansvaret og drevet etterforskning for å bevise – altså noe helt annet enn barnevernskulturens “vi føler”.
Har du lest http://www.barnasrett... ?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 16th 2006 at 11:24 am
Jeg har full forståelse for at noen velger media eller internett som en siste utvei i ”kampen” om barna.
Hvem vet hva jeg hadde gjort, hvis noen hadde hentet mine barn..?
- kanskje jeg hadde gjort noe mye mer drastisk enn å skrive på internett.. Ikke vet jeg..
Mitt poeng er at de som jobber i systemet og alle de som ikke selv har opplevd barnevernet lett kan tro at de som roper høyes er noen ”kranglefanter”.. Slik er vi mennesker.. Og da får vi ikke den debatten som skal til for å endre systemet. – Verken jeg eller du Arild er i posisjon til å legge ned noe barnevern.. – Hvis vi skal ha noe som helst innflytelse er det viktig at vi ikke angriper motstanderen, slik som motstanderen angriper oss..
Barnevernet oppfatter ikke at det dreier seg om sterkt personlig engasjement som følge av negative erfaringer med barnevernet. – de bryr seg selvfølgelig ikke med å tenke, hvordan er denne personen ellers.. De tenker bare, fy fan for en arrogant jævel..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 16th 2006 at 11:41 am
Jeg tror foresten også at “alle” de som angriper deg Arild (sosionomer og andre), selv kunne reagert akkurat som deg hvis de hadde blitt “hanket inn” for noe de ikke hadde gjort.. – For meg fremstår du som en sterke personlighet, men også en bitter person, så hvorfor ikke fortelle at du er bitter på systemet..
- Alle mennesker som ikke selv har opplevd arrogante, følelseskalde saksbehandlere, tror ikke at det kan være slik.. Det er ikke systemet som er problemet, det er menneskene som jobber i systemet..
Hadde de ansatte i barnevernet fulg loven og saksbehandlingreglene, hadde det ikke vært så mange “overgrep” mot uskyldige..
Eksempel; Hvis de hadde gjort jobben sin i vår sak, hadde denne saken vært henlagt for lenge siden.. Men de valgte å ikke undersøke fakta, fordi de vet at meldingen ikke medfører riktighet..
- En saksbehandler som virkelig hadde “barnas beste” i tankene hadde kanskje undersøkt det som påstås, og dermed funnet at det ikke var hold i meldingen.. Denne saken, og mange andre saker, er rett og slett missbruk av offentlige resurser..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2006 at 12:02 am
“Det er ikke systemet som er problemet, det er menneskene som jobber i systemet.”
Påstanden er skivebom. Når 15 såkalte barnevernere i 18 år har kunnet delta i forfølgelsen av min familie, så skyldes det selvfølgelig grove systemfeil.
At systemfeilene også fremmer avvikende personligheter i såkalt barnevern, er nok en tragedie.
Jeg har en grunnleggende kamp _bak_ kampen mot det såkalte barnevernet: Retten til seg og sitt. _Systemet_ forkaster den retten.
Ellers så viser internasjonal forskning at påstått barnevern skader barna de tar, mer enn de gjør dem godt.
At de skader familien, foreldre, besteforeldre og venner er udiskutabelt. Det legitimeres gjennom retorikken om “barnas beste”.
At skadene finansieres over skatteseddelen skader hele samfunnet.
Systemfeil + saksbehandlingsfeil og følelsesmessige avvikere i barnevernet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2006 at 1:49 am
Ja.. nå måtte jeg tenke litt hardt på denne.. – Men du har rett, det er systemfeil også, men jeg mener det er menneskene som er satt til jobben som “bestemmer” hvordan de skal gå frem.. – Her kommer utdannelse og mennesketype inn å regulerer hvordan de går frem.. – Og er det en person som liker makt og kontroll, så burde denne selvfølgelig ikke jobbe i barnevernet, men når det gjelder dette vet du hva jeg mener..
Systemet bør kanskje endres, slik at de ansatte tvinges til å gjøre jobben sin.. (min personlige mening..)
Det er kanskje også for lett å beholde jobben i det offentlige. I det private mister folk som kbehandler kundene dårlig, før eller siden jobben..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 19th 2006 at 10:18 am
Hadde de ansatte i barnevernet fulg loven og saksbehandlingreglene, hadde det ikke vært så mange “overgrep” mot uskyldige..
Eksempel; Hvis de hadde gjort jobben sin i vår sak, hadde denne saken vært henlagt for lenge siden.. Men de valgte å ikke undersøke fakta, fordi de vet at meldingen ikke medfører riktighet..
- En saksbehandler som virkelig hadde “barnas beste” i tankene hadde kanskje undersøkt det som påstås, og dermed funnet at det ikke var hold i meldingen.. Denne saken, og mange andre saker, er rett og slett missbruk av offentlige resurser..
Er helt enig i den konklusjonen, er altfor mange lovbrudd som blir begått av BV. Mye hadde vært helt annerledes om de hadde overholdt sine egne lover!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende